175è ANIVERSARI FERROCARRIL BARCELONA - MATARÓ

 

Enguany s’ha celebrat amb més pena que gloria el 175è aniversari de la primera línia ferroviària de l’estat entre Barcelona i Mataró. Fou un 28 d’Octubre de 1848 quan gràcies a l’empenta d’un mataroní en Miquel Biada el tren unia la seva ciutat natal amb la capital catalana.

MIQUEL BIADA fou un emprenedor de vitalitat admirable que, paral·lelament al projecte del ferrocarril, va posar en marxa una fàbrica tèxtil a Mataró. Malauradament, però, l’empresari emmalaltí i morí el 2 d’abril de 1848 sense veure finalitzada la seva gran obra ferroviària. Al seu enterrament hi assistiren moltes persones i autoritats en reconeixement de la seva tasca.

El 5 d’octubre de 1848 es fa una primera prova i, tres dies després, un viatge amb 400 persones. La inauguració oficial de la línia Barcelona-Mataró té lloc el 28 d’octubre. Serà una celebració plena d’actes festius i solemnes duta a terme amb un gran entusiasme i la consciència que s’ha fet un pas històric. El primer any hi viatgen 675.828 passatgers, amb un rendibilitat del 8% sobre el valor de les accions. I això només serà l’inici. L’any 1865 ja s’hauran construït 780 km de vies a Catalunya, i el 1905 es pot considerar que la xarxa està completa: enllaça les quatre capitals catalanes i connecta amb València i Saragossa, arribant, també, a la frontera de Portbou.

Entre els actes que s’han realitzat n’hi havia un que m’interessava especialment, es tracta de l’exposició de maquetes ferroviàries que diferents associacions d’amics del ferrocarril han exposat a l’antiga fàbrica tèxtil de Can Marsà a la capital del Maresme.

Aquest passat dissabte com un nen petit m’ho he passat veient els trens amb miniatura en les diferents maquetes. M’ha entristit veure però que tothom es gent gran i he pensat que sinó hi ha joventut que s’impliqui tot això s’anirà perdent.

Llarga vida als trens i a les maquetes.

Comentaris