LA SEU VELLA DE LLEIDA
Conquerida la ciutat musulmana de
Larida l’any 1149 pels comtes catalans Ramon Berenguer IV de Barcelona i
Ermengol VI d’Urgell, s’imposà la necessitat de construir una catedral. L’any
1203 es col·locà la primera pedra, si bé els treballs s’allargaren fins ben
entrat el segle XV, quan en quedaren configurats els espais: l’església, el
claustre, el campanar i la Canonja. Els segles del gòtic i els primers decennis
del segle XVI foren els moments de màxima esplendor. No passà el mateix els
segles següents.
Durant la guerra dels Segadors
(1640) fou utilitzada com a hospital i magatzem d’armes. L’any 1707, i en el
marc de la guerra de Successió, fou tancada al culte per ordre de Felip V i poc
després transformada en caserna militar. A excepció del campanar, tots els seus
espais foren compartimentats amb la construcció de diferents pisos, al temps
que una importantíssima part del seu patrimoni artístic era mutilat, emparedat,
profanat o bé cremat.
Amb la guerra del Francès (1810)
arribaren noves pèrdues i mutilacions i, malgrat que fou declarada monument
històric l’any 1918, la catedral esdevingué un camp de concentració durant la
Guerra Civil (1936) i caserna fins a l’any 1948.
El Claustre presenta unes dimensions
espectaculars, motiu pel qual és considerat un dels edificis més grans de
l’arquitectura gòtica europea, però a més de gran es destacable la seva riquesa
compositiva. Presenta una planta lleugerament trapezoidal, el claustre queda
configurat per quatre galeries i disset finestrals apuntats, dotze dels quals
envolten el pati central i els cinc restants es disposen, de manera totalment
excepcional, oberts a la ciutat, fent de la galeria sud-est un mirador
privilegiat. Dels disset finestrals, quinze són diferents.
El campanar té una alçada de
seixanta metres, i s’hi pot accedir mitjançant una escala de cargol amb
dos-cents trenta-vuit graons que permeten arribar al capdamunt oferint al
visitant unes vistes panoràmiques úniques de la ciutat i del seu entorn.
L’església que Pere de Coma
dissenyà és de planta basilical de creu llatina amb tres naus i un acusat
transsepte al qual s’obren cinc absis. En la intersecció dels braços de la
creu, s’alça el cimbori, de planta octogonal sobre trompes, l’originalitat del
qual rau en el doble cos mural que el circumda completament. Regular i
simètric, l’edifici imposa solemnitat.
La façana principal romànica
comunica amb el claustre i consta de tres portes. Les laterals són més
senzilles, i és la central la que rep tot el protagonisme. La porta de la nau
central, o Portal Major, defineix el model de portalada de l’anomenada Escola
de Lleida, sense timpà i amb arquivoltes en degradació profusament decorades.
Malgrat la pèrdua d’una
importantíssima part del patrimoni artístic que ornamentava la catedral,
l’església conserva una escultura d’altíssima qualitat que permet situar-la com
la producció catalana més destacada del segle XIII.
Tal i com ja hem comentat la Seu
fou reconvertida en edifici militar i té adjacent el Castell de la Suda que
forma part del complex i que també es pot visitar tot i que no hi ha res
destacable excepte la seva terrassa des d’on podem obtenir també unes
meravelloses vistes sense necessitat de pujar al cim de la torre.
El nom de la Suda, veu àrab que
significa àrea urbana closa faria referència a la fortalesa andalusina
construïda durant el segle IX al lloc avui ocupat pel castell reial, però també
és el nom amb què les fonts medievals designen el barri noble que s’estenia pel
turó. Fou el palau on residia el monarca durant les seves estades a Lleida. La
seva construcció respon a diferents etapes situades entre finals del segle XII
i el segle XIV, motiu pel qual hi conviuen formes romàniques i gòtiques.
Durant la Guerra dels Segadors es
quan es transforma en caserna militar i patí diverses transformacions
especialment als segles XIX i XX quan fou utilitzat com a polvorí. Una explosió
en minvà greument les dimensions originals del castell.
Declarat monument històric l’any
1931, però la tropa hi romangué fins a l’any 1948. Iniciada la
desmilitarització del turó, i a diferència de la catedral, el castell quedà
condemnat a l’oblit
El recinte fortificat que envolta el turó amb els seus baluards de defensa, panys de muralla, camins de ronda, túnels, etc., és el resultat de diferents intervencions portades a terme en el context dels conflictes bèl·lics d’època moderna i contemporània.
La visita de tot el conjunt ens demora un parell d’hores que donem per molt ben invertides i que recomanem del tot perquè val molt la pena.
Comentaris