175è ANIVERSARI FERROCARRIL BARCELONA - MATARÓ
Enguany s’ha celebrat amb més
pena que gloria el 175è aniversari de la primera línia ferroviària de l’estat
entre Barcelona i Mataró. Fou un 28 d’Octubre de 1848 quan gràcies a l’empenta
d’un mataroní en Miquel Biada el tren unia la seva ciutat natal amb la capital
catalana.
MIQUEL BIADA fou un emprenedor de vitalitat admirable que, paral·lelament
al projecte del ferrocarril, va posar en marxa una fàbrica tèxtil a Mataró.
Malauradament, però, l’empresari emmalaltí i morí el 2 d’abril de 1848 sense
veure finalitzada la seva gran obra ferroviària. Al seu enterrament hi
assistiren moltes persones i autoritats en reconeixement de la seva tasca.
El 5 d’octubre de 1848 es fa una
primera prova i, tres dies després, un viatge amb 400 persones. La inauguració
oficial de la línia Barcelona-Mataró té lloc el 28 d’octubre. Serà una
celebració plena d’actes festius i solemnes duta a terme amb un gran entusiasme
i la consciència que s’ha fet un pas històric. El primer any hi viatgen 675.828
passatgers, amb un rendibilitat del 8% sobre el valor de les accions. I això
només serà l’inici. L’any 1865 ja s’hauran construït 780 km de vies a
Catalunya, i el 1905 es pot considerar que la xarxa està completa: enllaça les
quatre capitals catalanes i connecta amb València i Saragossa, arribant, també,
a la frontera de Portbou.
Entre els actes que s’han realitzat
n’hi havia un que m’interessava especialment, es tracta de l’exposició de
maquetes ferroviàries que diferents associacions d’amics del ferrocarril han
exposat a l’antiga fàbrica tèxtil de Can Marsà a la capital del Maresme.
Aquest passat dissabte com un nen
petit m’ho he passat veient els trens amb miniatura en les diferents maquetes.
M’ha entristit veure però que tothom es gent gran i he pensat que sinó hi ha joventut
que s’impliqui tot això s’anirà perdent.
Llarga vida als trens i a les
maquetes.
Comentaris