SETMANA DE LA MOBILITAT
Del 16 al 22 de setembre de 2025 se celebra a Catalunya la
Setmana Europea de la Mobilitat que promou hàbits de mobilitat més sostenibles,
segurs i saludables com serien els desplaçaments a peu, en bicicleta, transport
públic o vehicles elèctrics.
També es visualitzen els canvis possibles en l’ús de l’espai
públic, la millora de la qualitat de l’aire i la reducció de la contaminació.
S’han programat una sèrie de actes i visites guiades per
conèixer aspectes relacionats amb la mobilitat que habitualment no son accessibles
al gran públic.
Un dels punts a visitar eren el Centre de Gestió de Rodalies
(CTC) situat a l’estació del Clot i un altre era el Centre de Formació de
Maquinistes situat a l’estació d’Hospitalet de Llobregat.
Amb la meva afició pels trens eren dos llocs que volia veure
i ràpidament m’hi vaig apuntar.
El CTC del Clot, gestiona tota la xarxa de Rodalies des d'un
lloc centralitzat, anomenat lloc de comandament. El CTC controla els senyals i
els desviaments d'un tram concret mitjançant una connexió remota, normalment
per mitjans informàtics. El trànsit es representa a unes pantalles on apareixen
les vies disponibles i els trens en circulació. Els tècnics disposen de
controls per establir un itinerari a cadascun dels trens. És tan gran
l'eficàcia d'aquest sistema evitant la detenció de trens, que a l'argot
ferroviari se l'ha anomenat desviament dinàmic. Les xarxes ferroviàries poden
estar a l'empara d'un CTC o deixar el control del trànsit als gabinets de
circulació que es troben a les estacions al llarg de la línia.
El nostre guia Xavier Canalejas ens fa una exhaustiva i
detallada explicació de les diferents tasques que allà es realitzen i que van des
de comunicació directe amb els maquinistes dels trens que circulen fins al
seguiment i manteniment de les xarxes socials, megafonia de les estacions, cerca
de transports alternatius en cas d’avaria d’un tren o de problemes en una línia.
No cal dir que es molt complexa i la veritat es que se’ns ha
fet curta.
Un cop acabada la visita m’encamino cap a Hospitalet. Allà
tinc hora per veure el Centre de Formació de Futurs Maquinistes.
El director del centre en Xavier Cantí ens explica amb tota
mena de detalls el funcionament de l’escola, on no només hi accedeixen els futurs
maquinistes, sinó que també es punt de reciclatge permanent pels que ja ho son.
El títol que permet conduir trens l'atorga l'Agència estatal
de Seguretat Ferroviària (AESF), que depèn del Ministeri de transports i els
únics que preparen alumnes a Catalunya per fer l'examen oficial són Renfe i una
empresa de Tarragona, Captrain, especialitzada en transport de mercaderies.
Com passa amb el carnet de cotxe o la llicència per pilotar
avions, és l'Estat qui atorga el diploma de maquinista, un permís que té
validesa per tots els països de la Unió Europea. Cada any es fan entre dues i
tres convocatòries d'un examen que és molt exigent. Té una part teòrica amb 60
preguntes de normativa ferroviària i altres temes com ara mecànica o
mercaderies, amb un límit d'errors, i una part pràctica de conducció
supervisada per un maquinista de l'AESF. A més els aspirants han de presentar
un certificat d'actitud psicofísica que inclou un examen psicològic, d'estat
físic i també un test de drogues, i un certificat del centre autoritzat on han
fet la formació necessària, teòrica i pràctica i també un determinat volum
d'hores de conducció.
El fet que per presentar-se a l'examen, que l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària pot convocar a instàncies dels centres formadors, sigui indispensable acreditar hores de pràctiques conduint un tren, implica que els aspirants no es poden preparar per lliure sinó que tots han de passar -i pagar- la formació en un dels centres autoritzats. A Catalunya només hi ha dos d'aquests centres. Un és l'escola de formació de Renfe, que és d'àmbit estatal, però té una seu a l'Hospitalet de Llobregat i l'altre està ubicat a Tarragona i forma part de l'empresa Captrain, que l'utilitza per formar el seu propi personal.
L'escola de maquinistes de l'Hospitalet té capacitat per 28
alumnes. Per accedir demanen una formació, com a mínim, de Batxillerat o
equivalent. L'element més dissuasiu és el preu: 21.200 euros, als que cal sumar
els 300 que costa el certificat mèdic d'aptitud psicofísica. Això dona dret a
fer 650 hores de formació teòrica, fins a quatre oportunitats per superar els
exàmens finals i 500 hores de pràctiques de conducció, de les quals 200 es fan
amb trens reals, tant de passatgers com de mercaderies.
Aquesta escola no gestiona de forma directa l'accés
d'aspirants. Els interessats ha d'apuntar-se a la convocatòria de places que fa
periòdicament l'escola de Renfe a tot l'Estat. I després de superar una prova
d'accés, la companyia distribueix els aspirants entre els seus 12 centres de
formació. L'escola més gran és la de Madrid, amb capacitat per 100 estudiants,
seguida de la de l'Hospitalet, amb 28 i Miranda d'Ebre o Santiago amb una
vintena a cada seu. Això suposa que els aspirants que es formen a Catalunya
poden venir d'altres punts de l'Estat.
Per poder obtenir el títol cal tenir 20 anys en acabar la
formació.
Després de les explicacions donades sobre el funcionament de
l’escola, passem breument a veure un dels simuladors dels que disposen.
Per uns instants em converteixo en maquinista d’una Civia
463, i s’ha de dir que es complicat i cal estar molt pendent per no cometre cap
errada. Tot queda registrat en una espècie de tacògraf i pel que hem vist cap
dels que hem fet anar el simulador hauríem aprovat.¡¡¡Quin desastre!!!
He gaudit com un nen petit, de tant en tant ja va bé. Ara a
veure si m’apunto a les visites del metro, que també n’hi ha d’interessants.

Comentaris